Lucide dromen en BLE's: De grot van klei, een lucide droom

Op deze site zijn mijn persoonlijke ervaringen beschreven met lucide dromen en uittredingservaringen. Er is ook een Engelse versie in bewerking die "Uittredingen" heet. Dat deze Nederlandstalige versie een Engelse naam heeft en de Engelse een Nederlandse naam komt omdat ik nog maar een "verse" blogger ben! En het is wel grappig want we hebben het min of meer over de omgekeerde wereld!

Friday, July 08, 2005

De grot van klei, een lucide droom

De tekening hieronder is gemaakt naar aanleiding van een van de eerste lucide dromen die ik ooit had. Ik wist toen niet zo goed wat me overkwam tot ik er een keer iets over las. Ik werd wakker in mijn droom en was bezig een vrij steile helling te beklimmen. Ik was met nog een paar anderen, die de helling aan de andere kant probeerde op te komen. Ineens bevond ik me in een grot die van louter klei gemaakt bleek te zijn met een soort altaar in het midden, ook van klei gemaakt. Er was echter geen enkele uitgang uit die grot. Het leek een beetje op een tempel, maar dan zonder deuren en ramen. Ik raakte een beetje in paniek omdat ik me opgesloten voelde. Toen ik met mijn hand tegen de muur duwde ontstond daar een gat naar buiten. In die opening zat plotseling een poes. Hij leek heel veel op een poes die ik ooit had gehad en inmiddels was overleden. Die poes veranderde langzaam in een vogel en vloog weg.
Ik heb dat toen geprobeerd te schilderen, maar ik kon het niet zo schilderen als ik het gezien had. Desondanks is het toch wel een leuke tekening geworden. Ik zal hem hier plaatsen.



Die droom ging op een vreemde manier verder, want ik zat plotseling op een ruïnemuurtje en had uitzicht over een verwoeste stad. Verderop op een muurtje zaten demonachtige wezens. Soms kwam er een op me af en probeerde me bang te maken. Dat was ik ook wel een beetje, maar ik sloeg ze van me af en als ik dat deed, vielen ze meteen op de grond en werden het eigenlijk hele zielige wezens waar ik alleen maar medelijden mee kon hebben.
Ik heb wel gemerkt dat, als ik een beetje eng droom over monsters enzo, ik niet meer echt bang ben omdat ik toch altijd wel de situatie in de hand heb. Zodra ik in mijn droom laat merken dat ik geen angst voel, blijken die nachtmerrieachtige wezens ook nooit de griezels te zijn die ze pretenderen te zijn. Ik vind dit zelf wel een prettig idee en misschien kan het anderen helpen met hun enge dromen om te gaan.
Ik had in die periode heel veel van die lucide dromen en heel vaak kwamen er ook van die demonachtige wezens in voor. Ze zitten ook heel vaak in mijn tekeningen (per ongeluk) en als ik een tekening digitaal ga bewerken tot een mandala ontstaan er ook heel vaak gezichtjes heb ik gemerkt. Kijk maar op de bijgevoegde tekening. Als je er op klikt zie je het grotere formaat en dan kun je in de verbindingsstukken tussen de baby’s de gezichtjes (met grote snor) ontdekken.


Klik op het plaatje voor een vergroting

0 Comments:

Post a Comment

<< Home